Vad Har Hänt Sedan Sist?

Förkortningar: ALB= Astrid Lindgrens Barnsjukhus/ SÖS= SöderSjukhuset/ASSK= AmbulansSjukSköterska/IVA = Intensiv Vårds Avdelningen/CRP= stick i fingret även kallad Sänka (kan inte riktiga översättnignen)

Oj, det är väligt mkt. Hösten 2007 gjorde Isaac gastroskopi (Dom kör ner en kamera i halsen)  Visade sig att han har Celiaki = Glutenintolerans.
Sedan fick han feber å vi fick åka in till SÖS pga löroninflammation, då fick vi även ta en tripp till ALB.
Nyårsafton 2008 satt jag på akuten i 4a timmar, träffade läkare därefter, och det visade lunginflammation igen(han hade haft det tidigare året 07) Isaac sov på Simons (pappa) axel under firandet av de nya året 2008... När vi kom hem sov Isaac.
Nyårsdagen var som vanligt, på kvällen började Isaac huttra, tog temp 38. 8 grader, han började små rycka då å då. Tillslut började han krampa, jag räknade minuterna, märkte att den inte släppte, gav honom Diazepam (krampnedsättande medicin) Den släppte inte..... :S Efter 20 min ringde jag 112, och berättade vad som hade inträffar, fick prata med en ambulanssjuksköterska som tog uppgifter, dom kom ganska fort... Även ASSK gav honom Diazepam men hjälpte inte, de var bara att åka in. Jag satt med Isaac bak i Ambulansen Simon fick sitta fram (Eller om han tog bussen.. Minns inte riktigt) De var ju ett tag sen.. När vi kommer fram till Akutmottagningen på SÖS, blir han direkt omhändertagen av alla läkare som stod berädda att ta emot Isaac Dom frågade massa fråfor till mig å jag svarade, men jag kände mig borta.... Ändå kunde jag svara på deras frågor, de tog tempen 40 grader, den steg upp till 41 som högst, då vart de jobbigt, sen for han upp till IVA.. Där han fick vila upp sig, Vid 2 lr 3 på natten började Isaac pigga på sej, så då fick vi komma upp till avd 74, där vi fick ett rum. Sov på en tempurmadrass å jag säger då de MÅSTE SKAFFA.. Men tyvärr svider det i plånboken.... aj aj..

Sen har det varit fram och tillbaka till sjukhus under 2008.. Sommarjobbade på ett äldreboende med demens, jätte kul..  Helgen innan julafton: Den var inte kul 19/12.08: Lämnar Isaac på dagis, sen gick jag hem till mamma för att umgås lite med henne och titta på Våra Bästa År (våran favorit serie) Dagis hade ringt mig på min mobil, men jag hade missat de, så ringer Simon på mammas mobil, då fattade jag att det hade hänt nått... Såg att jag hade 3 missade samtal ifrån dagis, jag ringde upp dom, å dom berättade att Isaac hade fått en lååååång kramp. Jag rusade till dagis för att hämta honom, Annelie (en av dagisfröknarna) såg mig igenom fönstret så hon kom ner med Isaac, det tyckte jag var jätte snällt. Han var väldigt tung, men ändå vaken... :) Tog hem honom, å observerade honom under kvällen, då var han som vanligt. Under natten hade han 4 kramper och 40 grader feber, men vi behövde inte ge honom medicin eftersom den släppte av sig själv, men på lördag morgon, hade han 36, då täntke vi "julshoppa! GLÖM DET! Febern steg med ilfart till 40 grader igen, å han vart helt borta. Vi bestämmde oss för att åka upp till SÖS för att få veta vad det var för infektion denna gång, vi slapp vänta i flera timmar, men det är bara för att Isaac är VIP kund påSÖS, *LER* läkaren lyssnade på hans lungor å hjärta tog CRP, de var skyhööögt, 158. (å om man e frisk ska man ha ca 8) men iaf, vi fick reda på att han skulle till lungröntgen(Shit jag kommer inte ens ihåg hur man stavar till ordet) aaah.. men strunt samma. När vi var tillbaka på akuten skulle dom ta prover,, haha Isaac skreeeek, (de var förståligt) men de var för att vi höll i honom. Jag fick höra att Isaac hade en STOR lunginflammation på HÖ sida. Vi fick ett rum återigen på avd 74. Natten däremot var inte kul, jag halv sov, brukar inte kunna sova borta speciellt inte på sjukhus, där dom springer.. 02:45 får Isaac kramp, jag ringer på klockan röd + grön så att de skulle bli akut, de kom in massa läkare gav honom Diazepam 2ggr, inget hände, sen gav dom en massa annar, inget hände.. kl 03:00 krampade fortfarande (15min hade gått å inget hände) börja bli nervös, men tog de lugnt eftersom vi ändå vad på rätt ställe. Dom beslutade att vi fick åka upp till IVA, han krampade fortfarande kl 03:15 (30 min hade gått) kl 03:25 släpper krampen för att hans muskler orkar inte rycka mera pga alla mediciner. Väl inne på IVA såg läkarna att han krampade fortfarande, då passade jag på och fråga hur dom såg de.. Ögonen rullade fortfarande sa dom.
Sen fick jag höra att de skulle skicka honom till ALB... *yeeehaaa*  * HOST, HOST* Vi fick ta taxi. Vi kom fram kl 06:00 till ALB, då var Isaac redan där.
Vi fick vara kvar där til lden 22/12- 08.. på EM Fick vi åka tillbaka till SÖS.  Där skulle dom ta bort infarten i foten. (gick inte att sätta infarten ngn annan stans) vi var hemma på kvällen, jag sprang igenom duschen SÅ skönt det var att FÅ komma hem. Vi hade fått en återbesöks tid den 23/12 kl 10:30. Ja men FETT kul.... *host* sen blev Isaac utskriven.. *SKÖNT!!!* Handla julklappar i sista stund....
Julen 2008 var väldigt bra. Firade hemma hos mamma, fick fin fina presenter...
Juldagen firade vi hemma hos pappa å Lena, fick även där fin fina presenter..
Nyåret 2009 firade vi hemma hos mor, de var jätte kul, drack upp alla mammas cider *ler* nä det gjorde jag inte, vi delade på dom,  åt lite STARKA chips å dip... Sen vi 23:50 gick vi upp på berget å kolla på infriandet av nya året 2009.. Var väldigt rund under fötterna, jag hojtade å tjoade, vi filmade Skanksens fin fina serie uppskjutning. Isaac var för 1a gången vaken under nyår, de var jätte kul :o) :o) Sen åkte jag Simon å Isaac hem, De vart bråk på tuben en kille kastade en ölburk på en tjej å o jo jo jo joj.. ja så det kan gå när spriten går in,,, går vettet ut brukar jag säga.
Så nu orkar jag verkligen inte skriva mera.

Ha en trevlig kväll.... puss å kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback