Varför Vi Får Ångest Och Panikattacker.

Jag tycker det är såååå otroligt kul att läsa Psylologi. Har nu kommit till kapitel 10 och läser om Fobier, Ångest, Tvång och Neuroser d.v.s störning. 

GENERALISERAD ÅNGEST:

Mitt i boken fastnar jag för ordet "GENERALISERAD ÅNGEST" d.v.s en ångest som pågått en längre period. Svårt att koppla av, känner sig ofta stressade och trötta. De oroar sig och är spända, sover dåligt, har ont i huvuvdet, vissa kan klaga över hjärtklappning. (PRECIS SÅ JAG KÄNNER)
kanske därför jag fastnade för ordet... ?

Varför drabbas vissa människor av Generaliserad Ångest eller panikattacker? Ingen som vet egentligen men det finns flera orsaker som kan framkalla dessa symptom.  Tex kasnke det finns omedvetna konfliker, långvarig stress, som kanske beror på konflikter inom familj eller på jobbet, Vid tidigt inlärning där oron blivit en del av individens "copingstrategier" d.v.s  sätt att hantera svåriheter.. Det kan också bero på genetiska arvet, eller en kobination av allt detta.


PANIKÅNGEST:

Ångesten har 4 delar, tex: Hjärtklappning, svettning, känna sig svimfärdig, till och med förlamad. Sen kan det följa med speciella tankar som följer med ångesten, De handlar ofta om faror och hot, tex: fastna i hissen, svimma, till och med skada ngn. Vissa kan tro att dessa personer är galna... (??) humm ja låt dem tro det då! Det är deras problem inte vårt!

Ångest är rätt så vanligt enligt en statistik som en amerikansk undersökning.
Jag kan känna panik när jag är bland mycket folk, trånga utrymmen. Då känns det som att jag ska kvävas.. Inge kul alls.

Finns det något man kan göra åt detta?
Svar: Ja det finns hjälp för de som lever med panikångest och attacker, Det heter Kognitiv Beteendeterapi.
Vad har de för metod?
Svar: De kan se till att patienten utlöser en attack själv, så får patienten förstå att det inte var så farligt som de trodde att det var. När de framkallar tex hjärtklappning genom hyperventilera (Snabb andning) märker patienten att "jag dör inte bara för att jag får hjärtklappning" då blir det lättare att hantera symptomen nästa gång. MNan får lära sig trappa ned på sina symptom.
Vill man få den drabbade att stå ut med sina attacker, genom att personen för uppleva att katastroftänkadet inte blir verkligt och att andra inte stirrar på en, när man kämpar med en panikatttack...

Det finns även beteendeterapi mot tvång. Tex: Du har varit ute och känner dig "smutsig" måste du skynda dig hem för att tvätta händerna gärna 30 min, då du är försäkrad om att du e ren... (detta har inte jag problem med) men de finns säkert folk som har.... :( Finns även andra exempel med tvångstankar, tex: kläder måste ligga snygt uppradade, allt måste ligga i en viss ordning, men då är det mera "Neuroser" d.v.s
s.k Personlighetsstörning.. du tränar bort ångesten som då blir till tvång itsället som ger dig "vinst"



Jag tycker detta är väldigt intressant. Eftersom jag känner igen mig i detta då och då. Jag måste erkänna att jag får panikattacker vid de mest overkliga tillfällen, mataffären (mkt folk en eftermiddag, därför gillar jag att handla på förmiddagen) Eftersom jag har "Generaliserad Ångest" förstår jag folk med panikångest och tvångstankar/symptom/syndrom... Jag verkar ha Den Antiaggresiva Karaktären.. Jag håller mkt vrede inom mig tills jag spricker i stort sett. Sen skriker jag bara rakt ut, när jag inte orkar mer.. Så jag skulle behöva kognitiv beteendeterapi.. 

Nu får man verkligen fördjupa sig om sig själv och andra, försöka förstå sig på dem och varför de beter sig underligt, men med min Empatiförmåga har jag en tendens att "tycka synd om" folk.

Riktigt ruggigt i skrivande stund fick jag en panikattack (hjärtklappning) pga att jag tappade bort vad jag skulle skriva. Sjukt men så är det.


Nä nu orkar jag faktiskt inte skriva mer, men om du känner igen dig i det jag har skrivit ovan, skriv en kommentar.... Kanske vi kan hjälpa varandra med våra erfarenheter?

Tack för mig.. 

- OVER AND OUT-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback